Dag 3/ dinsdag 06 september 2016

6 september 2016 - Giardini Naxos, Italië

Vandaag staat een boottocht naar de Eolische eilanden op het programma. Deze eilandengroep bestaat uit 7 eilanden in de Tyrrheense zee, enkele tientallen kilometers ten noorden van Sicilië. Het zijn allen vulkanische eilanden, maar alleen Stromboli en Vulcano zijn nog actief. De gehele eilandenarchipel staat op de werelderfgoed-lijst van UNESCO.

Wij zouden de eilanden Panarea bezoeken en daarna als hoogtepunt een avondtocht naar Stromboli maken(met 's werelds actiefste vulkaan, die ik gisteren noemde). Je kunt dan vanaf je bootje de lava in de zee zien stromen..! Ik had dit in Nederland al via het internet geboekt,maar helaas belde ze gisteren dat vanwege het weer en de onstuimige zee, de tocht naar dit eiland niet doorging..!(= het verste eiland). Bijkomend nadeel is dat we nu al om 08.30u in de haven moeten zijn voor de alternatieve tocht, naar de eilanden Lipari en Vulcano. Die haven is in MiIazzo, zo'n 90 km van ons vandaan.

Dus fluitend uit bed gesprongen om  06:00u en rijden maar.. Rond 08.30 waren we er inderdaad, nadat een verkeersagente mij wilde bekeuren voor van alles en nog wat, omdat ik achteruit wilde keren in een straatje waar je niet in mocht...Toen ze mijn Nederlandse rijbewijs zag, hield ze het gelukkig bij een waarschuwing.....druktemakers die Italianen. Parkeren is echt niet te doen, ook daar weer niet, dus uiteindelijk maar de sleutel afgegeven aan een of ander parkeerbedrijfje, we hadden haast... Echt in de laatste minuut de boot op, en weg waren we. Onderweg echt wel zo'n onstuimige zee, dat er al gauw verschillende mensen groen begonnen te zien. De bemanning hield dat goed in de gaten, en deelde kotszakjes uit aan verkleurende mensen.... Na 5 kwartier de eerste stop op Lipari, met voor de haven nog een aardig jacht(zie foto/ met helicopter op bovendek).. Leuk eilandje, beetje rondgewandeld, capuccinootje, wijntje, grappaatje enzo, je kent dat wel. Om 13:15 weer op de boot voor het 2e eiland, Vulcano......de zwavellucht tegemoet....

Overal op Vulcano is de vulkanische activiteit zichtbaar. Vanuit het haventje zijn de rookpluimen te zien die opstijgen uit de Gran Cratere, de grote krater van een van Vulcano’s vijf vulkanen. Het hele eiland is bedekt met fumarolen, holletjes in de bodem waaruit ploffend en sissend giftige gassen en gloeiendhete dampen ontsnappen. Op slippers of sandalen is het oppassen waar je gaat en staat, want op Vulcano wordt het vaak letterlijk heet onder de voeten.

Vlak aan zee, aan de voet van de vulkaan, borrelt een belangrijke bron van de rotte-eierengeur die hier rondwaart: een natuurlijk zwavelbad, grillig gevormd en door ontelbare fumarolen opgewarmd tot wel veertig graden celsius – de dagtemperatuur is op een bordje bij de ingang gekrijt. Het vulkanische bubbelbad is de grootste trekpleister en de reden dat Vulcano ook ‘het kuureiland’ heet; het water is rijk aan zwavel en mineralen, heilzaam voor lijf en leden en licht radioactief....  Wij vonden het zelfs te warm om te lopen, laat staan in een bad te liggen...

Dus wat doe je dan... je huurt een Mini Moke(voor de liehebbers, een buggy van mini die van 1963 tot 1993 werd gebouwd, er echt wanstaltig uitziet en ook zo rijdt). Dat was leuk... eilandje rondgereden... wat gedronken..ons aan onze wandelende nieren laten helpen, tanken en weer terug!! Zie ook de bijgevoegde video voor een indruk van onze adventure tour!

Vervolgens weer uurtje of 1,5 terug gevaren en rond  18.00 weer terug in de haven van Milazzo...

De rest van deze dag volgt in verslag morgen, want we moeten nu weer door naar onze volgende bestemming........